کارگزاران نظام سیاسی نباید از درخواستهای ارباب رجوع به تنگ آیند
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۲۱۶۰۲
به گزارش خبرنگار مهر، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح شنبه ۳ آبان ماه در دیدار حضوری با رئیس جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، توصیههای مهمی را بیان و بر لزوم اتخاذ تصمیمهای قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاهها و آحاد مردم برای مقابله با وضعیت تأسفبار ویروس عالمگیر کرونا تأکید کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در پشت جایگاه مقام معظم رهبری در تابلویی بزرگ حدیثی از امام حسین (ع) نقش بسته بود که مسلماً معنا و منظور خاصی داشت. حجت الاسلام رضا لکزایی پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی (ص) العاملیه در تبیین این حدیث و دلیل تذکر مقام معظم رهبری در آن جلسه به درخواست مهر یادداشتی نوشته است که در ادامه از نظر شما میگذرد:
حدیث زیبایی از امام حسین علیه السلام در دیدار با ستاد ملی مقابله با کرونا در حسینیه امام خمینی (ره) بالای سر رهبر معظم انقلاب بر سینه دیوار خودنمایی میکرد: قَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ علیه السلام: إِنَ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَیْکُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَم؛ [۱] درخواستهای مردم از شما، از نعمتهای الهی بر شماست، از این نعمتها ملول و خسته نشوید.
این حدیث یک سطری از مجموعه حدیثی ۱۱۱ جلدی بحارالانوار انتخاب شده است. علامه مجلسی موعظههای خداوند متعال و حضرت رسول اکرم و اهل بیت را در ۱۱۴ باب با نام کتاب روضه در جلد ۷۴، ۷۵ و ۷۶ بحار آورده است؛ این حدیث شریف در جلد هفتاد و پنجم بحارالانوار ذکر شده است، البته در حدیث یازدهم همین باب، همین عبارت با دو تفاوت آمده است: در آغاز حدیث واژه «اعْلَمُوا؛ بدانید» و در پایان آن «فَتَتَحَوَّلَ إِلَی غَیْرِکُم؛ به دیگران محوّل میشود» ذکر شده است.
شبیه این مضمون با اندکی تفاوت از حضرت امام علی علیه السلام هم نقل شده است: انّ حوائج النّاس الیکم نعمة من اللّه علیکم فاغتنموها و لا تملّوها فتتحوّل نقما؛ بدرستی که درخواست مردم به سوی شما نعمتی است از خدا بر شما، پس غنیمت شمارید آنها را و ملول مشوید از آنها چرا که در این صورت ممکن است نعمت به نقمت تبدیل شود. [۲]
با توجه به آنچه گفتیم امام حسین علیه السلام در صدد است بینشی نو و دانشی جدید در اختیار انسان مؤمن قرار دهد. آن علم جدید و فهم تازه این است که آن ثروتها، امکانات و نعمتهای مختلفی که خداوند متعال، در اختیار انسانها و نهادها با جایگاه حقیقی و حقوقی قرار داده است، جدا از کوله بار نیازهای دیگران نیست. آن نسیم برای وزیدن در این مزرعه است و آن بال برای پرواز در این آسمان و آن آب برای رفع عطش این تشنه. در غیر این صورت باید منتظر ضربه بود!
این یک گزاره از آموزههای اهل بیت (علیهم السلام) است که حداقل دارای سه سطح است؛ اولین سطح، سطح باور و نگرش است. سطح دوم، سطح گرایش است؛ پذیرش و باور این بینش، به وادی عطوفت و محبت در سطح گرایش میانجامد و باعث ایجاد همبستگی قلبی و محبت بین دولت و مردم میشود. در سطح سوم، یعنی سطح رفتار و میدان عمل و کارزار خدمت و فعالیت، خستگی و وادادگی و بیارادگی و دل شکستگی و دلمردگی را به مسلخ میبرد و نشاط و شادابی را جایگزین میکند. با مسلح شدن به این بینش و نگرش، کارگزاران نظام سیاسی از درخواستهای ارباب رجوع به تنگ نمیآیند و با حفظ کرامت مردم به خواستههای آنان رسیدگی میکنند. با این نگاه، مردم و خواستههای مشروع و قانونی آنان و آن دسته دیگر از مردم که در ظاهر فقرا و محرومان و مستضعفانند وصله ناجور و مزاحم دولت نیستند، بلکه محمل نزول رحمت و نعمت الهی و یکی از اسباب و ابزار حفظ قدرت محسوب میشوند. خلق در این بینش خانواده خدایند و هر که بیشتر به آنان نفع برساند نزد خداوند مقامی والاتر و بالاتر دارد.
به نظر میرسد شرایط کرونایی کشور از یک طرف و مشکلات اقتصادی کشور از سوی دیگر سبب شده که این حدیث که از زبان مبارک حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام جاری شده در پیشانی حسینیه امام خمینی بدرخشد. تلاش برای یافتن راه حل هر مشکلی و گشودن هر گرهی از زندگی هر گرفتاری نعمتی از نعمتهای پرشمار و بیشمار الهی است و نباید از آن ملول و خسته شد؛ چنانکه باد بهاری از گرهگشایی خسته و ملول نمیشود. به قول حافظ: چو غنچه گر چه فروبستگی است کار جهان / تو همچو باد بهاری گرهگشا میباش.
پی نوشتها:[۱]. مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الأنوار (ط - بیروت) - بیروت، چاپ: دوم، ۱۴۰۳ ق. ج ۷۵؛ ص ۱۲۶.
[۲]. آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم - تهران، چاپ: چهارم، ۱۳۶۶ ش. ج ۲، ص: ۵۷۴. با اندکی تصرف در ترجمه.
کد خبر 5059352منبع: مهر
کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری امام حسین ع احسان و نیکوکاری سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی وحدت اسلامی توهین به پیامبر کنفرانس وحدت اسلامی مجمع عالی حکمت اسلامی معرفی کتاب انجمن علوم سیاسی ایران رادیو گفتگو سازمان اوقاف و امور خیریه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تمدن اسلامی مهدویت ویروس کرونا علیه السلام نعمت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۲۱۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
امیرالمؤمنین علیهالسلام در روایتی فرمود «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.»؛ یعنی «هرکه آنچه را میان او و خداست اصلاح کند، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند و هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار دنیایش را اصلاح کند و آن را که از خود بر خود واعظ است، از خدا بر او نگهبان است.»
ارتباط اصلاح ارتباط با خدا با اصلاح رابطه با مردم از آن جهت است که اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقهمند مىشوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مىکنند و مشکلى با او نخواهند داشت. اصلاح امر آخرت وابسته به تقوا و پرهیزگارى است و به یقین انسانهاى با تقوا در زندگى مادى خود نیز موفق خواهند بود، زیرا راه خلاف در پیش نمىگیرند؛ به کسى ظلم و ستم نمىکنند، همه با او مهربان هستند و او نیز با همه مهربان.
این سخن را با حدیثى از امام باقر (علیه السلام) که مرحوم کلینى در اصول کافى آورده پایان مى دهیم. مطابق این حدیث امام باقرعلیهالسلام فرمود: خداوند عزّوجلّ چنین فرموده است: «وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَ عَظَمَتِی وَ عُلُوِّی وَارْتِفَاعِ مَکَانِی لاَ یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَایَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ کَفَفْتُ عَلَیْهِ ضَیْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الاَْرْضَ رِزْقَهُ وَکُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِر؛ به عزت و جلال و عظمت و نورانیت و علو مقامم سوگند یاد مىکنم که هیچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چیزى از امور دنیا مقدم نمىشمرد مگر این که من بىنیازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمانها و زمین را ضامن روزى او قرار مىدهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود» (کافى، ج ۲، ص ۱۳۷، ح ۱)
منبع: تسنیم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی